Visma of Exact
In deze 1-op-1 vergelijking zetten we Visma en Exact naast elkaar. Deze twee boekhoudprogramma’s zijn beide onderdeel van een groot internationaal bedrijf met jarenlange ervaring op het gebied van administratiesoftware. Beide diensten zijn meer gericht op de MKB bedrijven dan op de ZZP’er hoewel die ook worden bediend. Het verschil ten opzichte van andere diensten is dat dit beide géén prijsvechters zijn. Een volledig abonnement bij Visma komt neer op ongeveer €25 per maand waarbij er nog steeds modules niet zijn inbegrepen. Bij Exact start het ‘goedkoopste’ abonnement al op €39 per maand waarbij er nog een limiet van 5 facturen per maand geldt.
Kortom, dit zijn de meer premium diensten waarvan we dan ook wat meer mogen verwachten. In deze één op één vergelijking gaan we onderzoeken wat de verschillen en overeenkomsten zijn en waar je op moet letten bij het maken van een keuze.
Keuze uit abonnementen
Visma biedt de keuze uit 3 abonnementen: Factureren, Boekhouden & Factureren en Voor de professional. In het eerste abonnement Factureren ontbreken alle benodigde Boekhoud functies en daarmee valt deze optie in de meeste gevallen af. Het abonnement Boekhouden & Factureren is zeer volledig en bevat nagenoeg alle opties zoals: debiteuren beheer, automatische bankkoppeling, BTW aangifte en meer. Wat niet inbegrepen is, is het gebruik van de grootboekrekening. De grootboekrekening is dan ook gelijk de enige reden om het Voor de professional abonnement te kiezen.
Ook bij Exact is er keuze uit 3 abonnementen: Essentials, Plus, Professional. Qua software mogelijkheden ontbreekt er weinig in het Essentials abonnement, enkel het maken van budgetten en een kostenanalyse is niet inbegrepen. Een belangrijke beperking in het Essentials pakket is echter wel een limiet van 5 verkoopfacturen per maand. Afhankelijk van je bedrijf is dit een erg laag aantal. Het duurdere Plus pakket (€69 per maand) geeft de mogelijkheid tot maximaal 100 verkoopfacturen per maand te sturen, dit zal voor een groter deel van de bedrijven misschien genoeg zijn maar ook nog wel weer regelmatig te weinig zijn. Enkel in het Professional pakket kan er een onbeperkt aantal facturen worden verzonden, dit abonnement kost dan ook €103 per maand.
Verder valt op dat de optie Scan & Herken die we bij steeds meer bedrijven standaard inbegrepen zien bij Exact een extra kostenplaatje van €0,55 per scan mee brengt.
Klantenservice
Zowel Exact als Visma bieden hun klanten een Nederlands telefoonnummer wat gebeld kan worden bij behoefte aan ondersteuning. Ook kan er bij beide bedrijven een ticket/email worden gestuurd en een zogeheten help-center worden geraadpleegd.
Ervaringen van klanten
Op basis van ervaringen van klanten kunnen we een beeld vormen van het huidige niveau van de software en met name van de klantenservice. Als we kijken naar Exact dan is dit beeld wat gemengd. Zo wordt Exact via Trustpilot beoordeeld met een gemiddelde score van 1,8 uit 5 waaronder veel klachten over de communicatie van Exact. Bij Kijoh is de gemiddelde score een 8,2 / 10, een stukje beter. Echter ook hier worden de laatste 12 maanden lagere scores gegeven en wordt ook communicatie en support daarvoor als reden genoemd.
Voor Visma zien we met name reviews op Trustpilot, op basis van meer dan 300 ervaringen heeft het bedrijf een gemiddelde score van 4.0 / 5. De meeste klachten richten zich ook hier op de klantenservice, tegelijkertijd zijn er ook veel positieve ervaringen gericht op de klantenservice.